fredag den 11. april 2014


BABY KAGE 


Min veninde har fået den fineste lille pige. Vi glæder os rigtig meget til at se hende idag. Jeg lovede, at tage en kage med til kaffen, og hvad er mere oplagt, end en lyserød kage :-)
Nu håber jeg den falder i god smag hos det nybagte forældrepar....mine børn glæder sig ihvertfald til at smage den.
Kagen er en svampet chokoladekage med et lag af skovbærmousse imellem :-) 

CHOKOLADEKAGE:

200 gr sukker, 4 æg, 200 gr mel, 3 spsk kakao, 1 spsk vanillesukker, 1 spsk bagepulver, 1½ dl mælk, 
1 dl vand, 150 gr smeltet smør

Pisk æg og sukker skummende. Sigt mel, kakao, vanillesukker og bagepulver og vend det i dejen.
Rør det smeltede smør i og slut med vand og mælk.
Dejen hældes i en smurt eller foret form og bages ved 175 grader i 45 min.

SKOVBÆRMOUSSE:

300 gr bærsymfoni, ½ dl vand, 1½ dl sukker, 5 blade husblas, 1 spsk citronsaft, ½ l piskefløde

Kog bær i vand med sukker, til bærrene er møre. Blend til en jævn masse. Udblød husblas i koldt vand i 15 min. Kram vandet fra husblas og smelt det over vandbad sammen med citronsaft. Rør lidt bærmos i den smeltede husblas og rør resten af bærmosen over i.
Pisk fløden til skum og vend den stuetempererede bærmos i.

Flæk kagen i to. Det bedste resultat får du ved, at rulle chokoladefolie rundt om kagen og sætte springformen omkring kagen igen. Hæld moussen ovenpå den ene kagebund og derefter ligge den øverste kagebund ovenpå moussen. Lad kagen stå i køleskabet mindst 4 timer, så moussen kan sætte sig.


2 kommentarer:

  1. Hvor er den bare sød og fin :O) De kan da kun være blevet glade :O)

    SvarSlet
  2. De blev ihvertfald overrasket :-)

    SvarSlet